Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor - impact asupra dezvoltarii profesiei
Proiectul „E-Nursing: Program de instruire în tehnologia informației a asistenților medicali, în contextul informatizării sistemului sanitar", POSDRU/81/3.2/S/57946, implementat de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, în parteneriat cu Federația SANITAS din România, Asociația "Centrul Român de Inițiative", An Bord Altranais (Irlanda) și Consejo General de Enfermeria (Spania) cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013" – „Investește în oameni!", prin cursurile de tehnologia informației oferite asistenților medicali răspunde într-un mod eficient unei nevoi reale de completare a competențelor practicienilor din sistemul de sănătate.
În cadrul proiectului au fost instruiți un număr de 4000 asistenți medicali din 29 filiale ale OAMGMAMR, respectiv Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bistrița, Botoșani, Brașov, București, Buzău, Călărași, Covasna, Dâmbovița, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Ilfov, Iași, Maramureș, Mehedinți, Olt, Prahova, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș, Vaslui, Vâlcea și Vrancea.
Analiza raspunsurilor oferite departicipanții la cursurile TIC în chestionarele de evaluare a cursurilor ofera informații relevante privind nevoia de formare, perspectiva participanților la curs asupra utilității acestuia, gradul de satisfacție privind organizarea și prestația formatorilor, și sugestii privind teme de interes pentru alte cursuri.
În urma participării la cursuri, asistenții medicali au dezvoltat abilități de utilizare a calculatorului, de accesare și utilizare a internetului, de editare de documente, astfel vor putea deveni actori activi ai schimbărilor tenhologice în anii următori.
La intrebarile deschise participanții începători au subliniat importanța noii competențe primite în cadrul cursului TIC, a noilor abilități privind impactul asupra muncii de zi cu zi în cadrul sistemului de sănătate. Participanții care aveau cunoștinte de bază privind utilizarea calculatorului au exprimat aprecieri pentru dezvoltarea abilităților pe care le aveau, posibilitatea de a accesa resurse electronice informaționale valoroase privind profesia și de a afla în timp scurt noutăți din domeniul îngrijirilor de sănătate.
Principalele concluzii ale acestei analize sunt:
1. Cursurile au răspuns în foarte mare măsură așteptărilor participanților (peste 70% au oferit scor maxim privind conținutul și obiectivele cursului, metodologia și gradul de satisfacție în raport cu obiectivele de invățare)
2. Cursurile au răspuns punctual unei foarte mari nevoi de formare într-un domeniu nou în raport cu exercitarea profesiei de asistent medical, dar care, prin introducerea sistemului electronic la toate nivelurile serviciilor de sănătate va contribui în mod fundamental la creșterea calității acestor servicii oferite pacienților
Astfel, proiectul nostru vine în sprijinul angajaților din sistemul medical, asistenți medicali generaliști, moașe, asistenți medicali de farmacie, opticieni medicali, tehnicieni de aparatură dentală, prin cursurile gratuite pentru acumularea de competențe și aptitudini pentru a răspunde eficient noilor tendințe și evoluții ale sistemul medical informatizat, asigurând personal calificat pentru schimbările tehnologice sin cadrul sistemului.